Trening pamięci i na poprawę koncentracji

Dla dobrej ogólnej kondycji człowieka, istotna jest nie tylko tężyzna fizyczna, ale i sprawność umysłowa. Na co dzień człowiek korzysta z małego procentu możliwości mózgu. Jeśli dodać do tego zmęczenie i rutynę, nagle okaże się, że rozkojarzenie nie pozwala na zebranie myśli, zapamiętywanie i przeciętne nawet funkcjonowanie.

Mózg – tak jak wszystkie mięśnie człowieka – potrzebuje zarówno odpoczynku, jak i wysiłku, aby pracować prawidłowo. Nie tylko upływ czasu powoduje coraz gorsze funkcjonowanie umysłu. Także niewłaściwy styl życia wpływa na to, jak się myśli, kojarzy, pamięta i wnioskuje. Przemęczenie, przepracowanie, niedotlenienie i niewłaściwa dieta sprawiają, że nawet młody, z pozoru w pełni sił człowiek, może odczuwać pewną niedyspozycję umysłową.

Jak trenować mózg, żeby jak najdłużej cieszyć się jak najlepszą kondycją?

Przede wszystkim, do treningu trzeba się przygotować. Należy zmienić styl życia na sprzyjający równowadze. Odpoczynek, unikanie skrajnego przemęczenia, ruch na świeżym powietrzu i właściwa dieta, dostarczająca wszelkich niezbędnych składników to to, od czego trzeba zacząć działania na rzecz umysłu.

Kolejnym krokiem będzie podejmowanie działań stymulacyjnych – trening mózgu to m.in. granie w gry wymagające logicznego myślenia i koncentracji. Są to np. szachy, warcaby, sudoku, krzyżówki, czy zapamiętywanie choćby listy zakupów. Chodzi o stawianie sobie coraz to nowych wyzwań i jak najczęściej wzbogacane swoich rutynowych czynności o coś zupełnie nowego.

Trening pamięci

Wiele osób skarży się na problemy z pamięcią. Są to niestety także młodzi ludzie, którzy nie powinni mieć takich kłopotów. Jak trenować pamięć? Tu również przydają się niektóre gry oraz wyzwania typu skojarzenia, nauka na pamięć listy czynności, nauka każdego dnia kilku słówek języka obcego, którego dana osoba chce się nauczyć albo tekstu ulubionej piosenki. Trening pamięci może, a wręcz powinien być przyjemny. Nie powinien natomiast kojarzyć się z ciężką, mozolną i – co gorsza – nudną pracą. Wiele osób nie zdaje sobie sprawę, że na co dzień wykonuje jedną z czynności zalecanych w celu poprawy pamięci – czyta. Warto kultywować ten zwyczaj . Czytanie pozytywnie angażuje i stymuluje mózg, będąc przy tym dla wielu aktywnością bardzo przyjemną – warto połączyć więc przyjemne z pożytecznym.

Wielbicieli komputerów i Internetu ucieszy fakt, że istnieje też coś takiego, jak trening pamięci online. Chodzi o cały szereg gier logicznych, w które w pewnych przypadkach można grać także przy użyciu zwykłych, realnych akcesoriów, jak np. odkrywanie kart z różnymi obrazkami i zapamiętywanie, gdzie mają parę albo układanie krzyżówki.

Wiele osób skarży się też na problemy z koncentracją. Często zdarza się, że proszą o powtórzenie przez rozmówcę jakiejś informacji, nie mogą zapamiętać, co mieli zrobić albo o której spotkać się ze znajomymi. Trening koncentracji wymaga przede wszystkim cierpliwości i spokojnego podejścia do sprawy.

Każdego dnia człowiek powinien znaleźć kilka chwil dla mózgu pamięci i koncentracji. Będzie to owocowało lepszym działaniem umysłu, co ułatwi pracę, relacje z innymi oraz cały szereg zwykłych, codziennych czynności, z których wagi często nie zdajemy sobie sprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *